Het vertraagde vertrek (IFFR 1984)
Jacq Vogelaar en Frans van de Staak werkten voor deze film
samen vanuit hun specifieke gerichtheid als schrijver en filmer met als centraal
thema 'ruimte', niet als abstractie maar als belichaamd in vele verschijningsvormen,
zoals het Cruqiusgemaal als 'woonmachine' en de snijzaal van het voormalige Binnengasthuis
als inert lichaam. De film werd in fasen opgenomen tussen Pinksteren '82 en Pasen '83,
waarbij schrijver en regisseur op basis van de rushes van de vorige draaidag een
nieuwe scène ontwikkelden, die vervolgens werd geregisseerd en opnieuw bekeken, enzovoorts.
Het scenario werd pas achteraf geschreven. De krachtmeting is weliswaar minder op
de spits gedreven dan verwacht werd, waardoor het geplande steekspel tussen schrijver
en filmmaker zijn scherpste kant verloor, zonder dat daarmee de angel uit de film verdween.
De motorieken van waaruit beiden werkten bleven (steeds) verschillend: die van woede en verlangen.