Rooksporen (IFFR 1992)
De film is gebaseerd op het toneelstuk De
vrouw die een rookspoor achterliet van Lidy van Marissing dat zij schreef in
opdracht van het Instituut voor Theateronderzoek van Jan Kassies.
Het centrale personage in Rooksporen is een
vrouw die zich tegenover een vragensteller bevindt. Rondom deze
ondervragingsscènes zijn er scènes waarin 26 getuigen (van A tot Z) worden
geïntroduceerd: eerst in hun huizen en vervolgens in een ruimte die aan de
ondervragingsruimte grenst. De vragensteller heeft een dubbelzinnige identiteit
en functie: hij richt zich nu eens rechtstreeks vragend tot de vrouw, wendt zich
dan weer uitsluitend luisterend en kijkend, als klankbord, naar de getuigen. En
ook de getuigen hebben een ongrijpbare identiteit. Wie of wat ze zijn blijft in
het midden, zij bestaan dankzij de zinnelijkheid en/of raadselachtigheid van hun
taal. Waarvan de vrouw beschuldigd wordt, is evenmin geheel duidelijk. De meeste
getuigen vinden aan het slot wel dat zij schuldig is, maar waaraan precies
blijft de vraag. Het enige waaraan niet getwijfeld hoeft te worden is dat zij
een buitenbeentje is. Als zij fixeerbaar lijkt, ontspringt zij de dans waarin
iedere waarnemer haar voor zich probeert te betrekken.îOnder de vele personages
bevinden zich naast vrienden van de maker, als filmer-dichter Rein Bloem, enkele
van de beste en bekendste acteurs uit het Nederlandse theatercircuit en de
filmwereld, zoals Joop Admiraal, Sacha Bulthuis, Thom Hoffman, Johan Leysen en
Titus Muizelaar.
Lidy van Marissing en Frans van de Staak werkten al eerder samen aan de scenario's voor
de films Er gaat een eindeloze stoet mensen door mij heen (1981) en
Op uw akkertje (1982).