Op uw akkertje (IFFR 1982)
Van de Staak werkte bij het schrijven van het
scenario wederom samen met Lidy van Marissing. Een voor de hand liggende
combinatie, omdat Van de Staaks manier van filmen sterke overeenkomsten vertoont
met een experimenterende schrijfwijze, die in ons land nog altijd op verzet
stuit, maar die internationaal een lange ontwikkeling achter de rug heeft.
Terwijl in de boeken van Van Marissing voortdurend verwijzingen zijn naar en
links worden gelegd met film, werkt Van de Staak ook met literaire middelen (die
men terug kan vinden in het werk van een onnoemelijk groot aantal auteurs, van
Sarraute tot Beckett). De vergelijking dringt zich des te meer op omdat taal in
het werk van Van de Staak een opvallend belangrijke rol speelt. De dialogen ook
in zijn laatste film werken bevreemdend omdat ze elke betekenis en elke zin
verloren lijken te hebben. De teksten zijn losgemaakt uit de context waarbinnen
ze als normaal worden ervaren. De 'vanzelfsprekende' gebeurtenissen worden
geneutraliseerd, teruggebracht tot proposities, tot formele taalhandelingen die
nieuwe verbindingen met hun omgeving aangaan. Daardoor lijkt het alsof de taal
zelf het object van een blik wordt, zoals de handelingen, bewegingen en
eigenaardigheden van de acteurs. Betekenissen zijn niet langer gecodeerd, ze
krijgen het karakter van een toevalligheid. De verhouding tussen literatuur en
film is hier niet langer de gebruikelijke, waarin film verhalen in beeldenreeksen
vertaalt, maar eerder een visuele transformatie van een schrijfwijze. (...)